IBS-mage ställer till det + två kvalitétsrundor !!

En gång i veckan, flera veckor i rad, mer sällan, bara ibland. Ja det där med att ha IBS-mage är inte alltid så enkelt, det kan ställa till det en hel del. Och det som är så svårt, är att jag inte riktigt vet när jag får problem. Men det gäller att jag hela tiden har stenkoll på vad jag stoppar i mig (nog för att det inte alltid heller räcker), för att slippa det värsta problemen. Jag har under tidens gång lärt mig vad jag kan äta, och vad jag inte kan äta. Men problemen dyker upp ändå, som gubben i lådan ibland. Och ja, det är bara att glida med och hoppas på att de värsta dagarna snabbt är över. Denna veckan har varit en problemvecka, - jag har varit uppblåst, och med det tappat aptit, mått illa, haft ont och allt detta (nej, jag är inte gravid mamma) har resulterat i att jag varit fasansfullt trött. All energi har liksom gått åt att hålla magen i trim. Jag rent ut sagt avskyr dessa perioder, för ingenting blir som jag tänkt, varken träning eller andra sysslor. Men jag håller på att lära mig att inse att det bara är att acceptera, och inte lägga så stor vikt i att jag inte hinner med så mycket mer än jobb och gå hem och tycka synd om mig själv. Så ja, denna veckan har inneburit kvällar i soffan, vila och inte så mycket mer....
 
Trots detta så har jag två kvalitétpass att dela med mig av, två löparpass.
Måndag (innan magen började krångla som mest). 10 enkla km som bara skrek lycka och endorfiner.
Torsdag (första dagen då jag faktiskt kände mig helt okej). 6 km i tävlingsfart, med näsan mot solen och härliga vårkänslor i kroppen. Efter detta stannade jag till vid vattnet och körde styrka, 10 armhävningar - 20 squats - 15 dips mot stubbe x3.
 
Idag *peppar peppar* känns magen riktigt bra, så om det fortfarande känns så i eftermiddag blir det ett Spinningpass  :)
 
Hur har ni det?
Vad tränar ni i helgen?
 
 
Celsius, bästa uppladdningen, härligt vårig miljö att springa i, supergod efterträningsmat och en nysprungen tjej :) Nu säger jag, trevlig fredag!!
 
 
 
/ M A R I
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Crazylicious

Usch, ibs är inte kul... :( Hoppas att du får bukt med det! Jag hade magproblem i många år, men det växte bort. Numera har jag väl en mage som alla andra medelsvenssons, haha, problem ibland ;)
Det blir träning för mig nu fram till måndag, kommer att bli såååå nice! Är lite stum i benen idag efter gårdagens benpass, lovely! :D
SV. Åh, tack tack! :D Men nej, inga bra tips här inte. Haha. Sorry! Jag bryr mig ju inte så mycket om mitt hår, går aldrig till frisören, t ex, om det inte är riktigt nödvändigt. Så när jag färgar (fast nu har jag bara tonat det) så köper jag ett märke jag kan lita på, typ Loreal, och sedan kladdar på där hemma.

Svar: Mm, bukt med det får jag nog aldrig, eftersom problemen dyker upp som gubben i lådan, trots att jag äter det jag vet att jag KAN äta. Men det är bara att leva med :). Åh, underbart. Härligt benpass där. Läste precis :) förstår att du är stum i benen.

Haha, okej. Ingen fara :). Vill testa själv hemma, men vågar inte. haha =) Ha en fortsatt bra dag nu. kram
Mari

2013-05-03 @ 10:12:30
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Emma

Usch, jag vet precis hur det känns med en krångelmage. Har ju inte fått diagnosen IBS, men känner ändå igen symptomen. Ibland kan min mage vara normal och tåla allt i flera veckor, o så smäller det till och så är det precis som du beskriver. Tråkigt, för magen påverkar så mycket hur man mår i övrigt. Inte så lätt att vara sitt vanliga glada jag när man går runt med en uppsvälld eller ond eller illamående (eller alltihop på samma gång) mage.

För mig brukar det kännas bättre under själva träningen, men sen när jag varvat ner o kommer hem är det samma igen. Tyvärr. Extra jobbigt när man tappar matlusten också. Hoppas din mage är snällare i helgen och under nästa vecka. Kram!

Svar: Då har du med all säkerhet också IBS-mage, eftersom du känner igen symptomen. Men jag tror det kan kännas och upplevas olika från individ till individ. Har en kollega som också har IBS, men har inte alls samma besvär. Men ja, man får göra det bästa av sitavationen. Jag tycker också det känns bättre när jag tränar, och sedan känns det lika när man anlänt hemma.
Vi får peppa varandra och försöka vara så glada som möjligt, trots onda magar =) Sköt om dig fina du !! kraaam
Mari

2013-05-03 @ 14:58:29
URL: http://semmla.shapemeup.se
Postat av: Sanna

Fy och usch för IBS! Har ocskå det. Blä! Har du fått bra kostrådgivning i frågan? Mitt började vända när jag fick kontakt med en dietist inom sjukvården.
Idag blir det cykel som du vet :) Imorgon BP och söndag vilodag :)

Svar: Min läkare rådde mig att skriva ner, och därefter se vad som funkar och inte funkar att äta. Men det är ju som sagt jättesvårt. Man kan ju inte skriva ner allt man äter. En dietist skulle man kanske prata med. Hur gick passet ?. Härlig helg, med massa träning = )
Mari

2013-05-03 @ 15:39:48
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Sofia

Låter jättejobbigt. Skönt att du känner dig bättre iallafall.

Svar: Tack snälla.... som tur är så känns det riktigt bra nu =)
Mari

2013-05-03 @ 19:23:05
URL: http://borninmay.blogg.se
Postat av: Crazylicious

Sv: Åh, jobbigt med ibs:en iaf, men skönt att du vet lite vad som hjälper och vad som stjälper, om man säger så, även om det inte alltid fungerar ändå. Det är nog en bra början iaf, även om ibs är så som du skriver, som en gubbe i lådan...
Bra där! Heja heja nu! :D Vi stöttar varandra, så blir det tungt är det bara till att blogga om det så peppar vi :D Kram och hoppas att din kväll varit mysig <3

Svar: Tack för dina peppande ord. Dom behövs :).. Yes, vi stöttar varandra. Heja heja !!! Kram fina du
Mari

2013-05-03 @ 23:20:49
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Trasslan.

IBS är allt annat än kul och många inser inte hur mycket det faktiskt kan påverka en! Har du haft det länge? vad gör det bättre för dig?
Jag vet att min IBS triggas igång utav kolhydrater.
Hoppas de blir lugnt fram över för dig och att du får hel kontroll på de där Kraam

Svar: Åh, det är så tråkigt att det blir fler och fler som får detta. Himla vanligt bland människor nu tycker jag. Upplever du detsamma?!. Och ja, vissa personer förstår inte hur det påverkar en negativt. Inge kul !! Jag fick diagnosen för 2 år sedan, men har hela mitt liv haft problem med magen. Själv då?! Kolhydrater, stress och sura/starka saker för magen vet triggar igång det enormt... Kraam
Mari

2013-05-04 @ 13:14:24
URL: http://trasslan.shapemeup.se/
Postat av: Denice

Ser gott ut! :)

Svar: Riktigt gott :) testa !!!
Mari

2013-05-05 @ 19:48:16
URL: http://denice.blogg.se
Postat av: Jossan

Åh jag känner igen det där. Min läkare tog massor av matallergitester för ett bra tag sen och hittade inget och tror därför att det är ibs. Men jag har väldigt svårt att veta vad jag "kan" äta och inte kan/ska äta eftersom det kan variera så mycket mellan dagarna. Är det något särskilt du undviker?

Svar: Mm, alla dessa testar har jag också fått göra, men dom har inte visat någonting alls. Så segt. Men IBS diagonosen fick jag iaf, bra det, men det är svårare än vad man tror. Som du säkert märker ;) Jag har än idag, efter cirka 2 år med diagnosen inte lärt mig vad jag kan och inte kan äta.Jag tror detta är väldigt individuellt, men du kanske kommer märka samma efter ett tag. Du får helt enkelt skriva ner, pricka av osv...det är det enklaste sättet. Men jag tror, att vissa dagar funkar vissa livsmedel och en annan funkar detsamma inte alls. Helt klart kaos, haha...men man får försöka lära sig att leva med dig, Hoppas du får bukt med dina värsta problem iaf, vad är värst tycker du?!. Jag undviker alla laktosprodukter, och sådant som är surt för magen, lök, vin, osv osv...kram
Mari

2013-05-10 @ 07:07:15
URL: http://jossan.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0