Svar på era frågor !!

Det blev ett par frågor vid tisdagens frågestund och jag ska givetvis ge er svar på dessa, här kommer dom:
 
 
Vad har du för topp tre låtar i din träningsspellista?
- Oj, jag som älskar massa låtar :). Men, de tre som jag lyssnar väldigt flitigt på när det gäller träning är Timbaland - Throw It On Me, Muse - Uprising och ItaloBrothers - Put Your Hands Up In The Air. :)
 
Vad har du får mål med löpningen just nu?
- Målet med löpningen 2013 var att ta milen under 50 minuter, och det har jag lyckats med :) Jäkla nöjd är jag !! Så just nu har jag inget mål faktiskt, men funderar kring något eventuellt lopp jag kan anmäla mig till. Något långt/jobbigt som jag kan få "bita" ordentligt i skulle det då gärna få vara.
 
Vilken är din favoritövning vad gäller styrketräning?
- Stående rodd är en övning jag jublar efter varje gång jag utfört, där får jag enormt bra kontakt med musklerna.
 
Vad är det allra godaste du vet?
- Denna frågan var svårast att svara på, så jag dröjde kvar med den till sist. :) Men efter att ha funderat kring detta så måste jag nog säga mamma smörgåstårta till sist...ingenting går upp emot den.
 
Vilka är dom bästa löparskorna enligt dig?
- Eftersom jag i alla år har sprungit, tränat, spelat och gått i märket Nike så har jag givetvis ett par löparskor därifrån också. Just nu springer jag i ett par Nike Lunarlon. Riktigt sköna och passar min fot perfekt. Men har försökt lova mig själv att nästa par skor ska bli ett par från Asics. Varför vet jag inte, men har hört bra om det märket :) Jag är ingen expert, men jag rekommenderar dig att testa skor utefter DIN fot, inte efter vad andra tycker eller rekommenderar. Det är himla viktigt !!
 
Hur länge har du löpt regelbundet? Du är ju i så väldigt bra form vilket är enormt imponerande, så hur lång tid har det tagit att bygga upp det? Några bra tips för att förbättra sin kondition? (mer än hård konditionsträning varvat med intervaller!)
- Tack får jag börja med att säga, sådant värmer :). I den formen jag är i nu har jag aldrig varit, men idrott har varit en stor del av mitt liv. Har spelat fotboll, bandy och innebandy i många, många år och jag tror att grunden har lagts i samband med detta. Kondition är en färskvara, men jag tror att den ligger där och gömmer sig och lätt kan plockas fram när så behövs. Men det krävs tålamod, och det är just något jag har. Jag slutade med alla idrotter och insåg rätt snabbt att jag måste sysselsätta mig med något annat, för sitta still går inte om man heter Mari. Och där kom löpningen in i mitt liv, varför just löpning vet jag inte. Men jag insåg rätt snabbt att det var en form som passade mig riktigt bra. Så är det även idag !! Jag har sprungit mer eller mindre regelbundet i cirka 3,5 år. Tålamodet, små delmål och viljan har tagit mig dit, och självklart känslan efter ett avslutat pass. För att hamna där jag är i dag så krävs det återigen, att man har tålamod och en vilja av stål. Konditionen tar sin tid att bygga upp, och det gäller att inte ha för bråttom. Då ledsnar man snabbt. För att förbättra den är intervaller ett riktigt bra tips, men man får absolut inte glömma rygg, bål och benstyrka också. Det är inte bara kondition och benstyrka som krävs för att bli en bra löpare. Så en allsidig träning, gärna styrketräning blandat med löpning tror jag på. (styrketräningen har gett mig otroligt bra resultat på löpningen)
 
Äter du nått litet innan morgonlöpningen eller springer du på tom mage? 
- Är jag redan hungrig innan jag sticker ut brukar jag stoppa i mig en halv banan och ett glas vatten. Annars brukar jag bara hoppa i kläderna och bege mig ut. Har lärt kroppen att vänja sig vid det, och det funkar utmärkt :).

Har du någon tanke och speciellt intag på kvällen innan du har morgonlöpningen?
- Beroende på hur långt jag har tänkt att springa brukar jag tänka efter lite redan dagen innan. Är ett längre pass planerat så brukar jag äta ett rätt sent kvällsmål för att slippa vara hungrig när jag sticker ut. Men annars tänker jag nog inte så mycket på det. Det är bara att tuta och köra :).
 
Hur långt innan äter du innan ett löppass?
- Springer jag på helgerna så blir det oftast morgonlöpning, så då finner du svaret ovan. Men är löprundan under veckodagarna så brukar ett mellanmål cirka 1,5 timme innan rundan intas. Jag springer gärna inte med för mycket mat i magen, känner mig klumpig då. Jag äter gärna en rejäl middag efteråt istället.
 
Vad äter du innan/efter ett konditions-/styrkepass?
- Innan morgonlöpning: Antingen ingenting, eller så en halv banan och ett glas vatten. Innan eftermiddags/kvälls-löpning: Ett mellanmål 1,5 timme innan, då varierar mellanmålen ofta från dag till dag. Men ett hett tips är kesella, fun light Rasberry (stevia sötad) och russin :) Mums !! Efter avverkade pass blir det ofta en rejäl måltid, och där äter jag gärna kyckling (läs: det äter jag flera ggr i veckan) fisk eller kött. Alltid med sallad, kesellasås och ris, bulgur eller pasta. (kolhydratskällorna serveras alltid i fullkorn).
 
 
Jag svarar utefter ifrån hur jag upplever saker, och hur allt funkar bäst för mig. Jag tipsar, inspirerar och vägleder mer än gärna men ni får inte glömma att det är just Dig du måste följa för att få resultat och komma dit du vill. Alla är vi olika...
 
Ha en bra torsdag fina ni ♥
 
 
 
 
 
 
 
/ M A R I
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Vilken härlig bild på dig! : )

Svar: Åh tack snälla du =). Hur har du det?
Mari

2013-03-14 @ 09:51:41
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Sanna

Tack för svaret, ska genast lägga till dem i min spellista! Och ska även sno åt mig ditt tips på kesellamellisen, mums!

Svar: =) Ja, gör så.... mycket gott !!! Finns så ofantligt många varianter, men denna funkar alltid =) Kraam
Mari

2013-03-15 @ 13:09:07
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Crazylicious

Ahh, stående rodd <3 Jag älskar också den!

Svar: Ja, visst är den härlig =) Löööv it !!! =)
Mari

2013-03-15 @ 13:52:27
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Emmas träningsblogg

Kul att läsa! Och kul att min fråga var svårast, haha ;) Smörgåstårta är ju underbart! Mums! Kanske just för att man äter det så sällan att man aldrig hinner bli less? Brukar i princip bara äta det på dop och begravningar.

Sv: Supermysigt! Finns inget bättre än frukostbuffé! ;)

Svar: Haha, eller hur...jag som älskar mat hade väldigt svårt med den frågan, men mamma smörgåstårta är något jag njuter så otroligt av när jag äter den =). Mums !!
=) Nej, visst är det så. Underbart !!!! Ha en fortsatt bra kväll.. kram
Mari

2013-03-15 @ 17:20:17
URL: http://emmanyymaan.blogg.se/
Postat av: Emmas träningsblogg

Det finns alldeles för mycket som är gott, haha :) Kram!

Svar: Haha, ja faktiskt :) kramar
Mari

2013-03-16 @ 12:49:25
URL: http://emmanyymaan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0