När ska man byta löparskor?

Eftersom det är mycket fokus på löpning nu, inte bara hos mig utan i många delar av vårat avlånga land så väljer jag att skriva ett renodlat inlägg om löpning, och i detta fall om löparskor....
 
 
Hur ditt löpsteg ser ut, dina kroppsliga och träningsmässiga förutsättningar, hur ofta du springer varje vecka och vilket underlag du springer på är några få faktorer som spelar in på hur dina löparskor slits. För visste du, löparskor har bara en begränsad livslängd. Man pratar ofta om att en sko håller i cirka 100-150 mil. En löpare som springer några gånger i veckan rekommenderas alltså att köpa ett par nya varje år. Åh, jag som inte springer ett par gånger i veckan slipper alltså att köpa ett par nya varje år?! Tänker säkert många nu, men så enkelt är det inte. Trots att du inte springer ofta så tappar ett par "stående" skor sina goda egenskaper efter ett tag. Så har du ett par skor med några år på nacken bör du i alla fall investera i ett par nya...
 
 
För att dina skor ska hålla så länge som möjligt tänkte jag lista några bra tips ni borde ta till er:
 
* Tvätta aldrig skorna i tvättmaskinen. Vill du göra ren dom, ta istället ut sulan och tvätta/borsta den med nagelbrosta, ljummet vatten och tvål.
 
* Innersulan kan du också skölja av i ljummet tvålvatten.
 
* Skosnörena kan du tvätta i tvättmaskin, eller helt enkelt byta ut dom.
 
* Torka inte skorna i torkskåp eller på element, stoppa istället i tidningspapper som gör skon torr. Byt papper om så behövs. Det tar cirka 12 timmar innan skon är torr.
 
* Låt inte skorna stå i direkt solljus, det kan förstöra formen på dom.
 
* Är det så att du springer ofta, då kan det vara bara att ha två par skor att variera mellan. Då finns det alltid ett par torra.
 
* Har du en mängdträningsko ska du endast använda den till löpning, då skon inte har stabiliteten för exempelvis fotboll, tennis och inomhussporter. En lättare tävlingssko eller barfotasko kan istället användas för andra sporter. Den typen av sko kan du passa på att använda när du vill bygga upp fotens muskelatur.
 
 
Nå, hur många är ni som inser att ni måste investera i ett par nya skor? - Jag tror det säkert är några, och var inte sena med att göra det. Tänk på att din kropp svarar negativt på dåliga skor också, framför allt dina knän och dina benhinnor....
 
Vad springer ni i för skor?
 
 
(info: Löplabbet).
 
 
 
Dessa från Asics springer jag med.
 
 
 
 
/ M A R I
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Crazylicious

Hmm... Jag springer ju inte, så har aldrig tänkt i dessa banor :P
Kram!

Svar: ;) nej då behöver man inte riktigt tänka på dom faktorerna.
Mari

2013-07-16 @ 11:46:51
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Sofhie

Bra inlägg! Tror alldeles för få byter ut sina löparskor i takt man faktiskt borde. Tänk så många benhinneinflammationer vi kunde skippa om våra löparkompisar byttes ut lite oftare :)

Sv; Tack snälla du! <3
Jag bor (tyvärr) nere i Skåne just nu. Pluggar på universitet här men mitt mål har alltid varit att flytta till Sthlm, vilket jag också kommer göra så fort jag tar examen :D
Många kramar

Svar: Tack snälla. Har läst att många haft problem med benhinnor/knän, och detta kan ju vara en bidragande orsak. Vem vet !! Så ja, byta skor lite oftare i detta löparsverige vi bor i borde man göra....
Ah okej, tror mig minnas det nu när skriver det. Spännande med tankar om Sthlm :) När är du klar med studierna? kramar
Mari

2013-07-16 @ 12:38:10
URL: http://sofhie.shapemeup.se
Postat av: Sofia

Det är helt klart dags för mig att köpa nya, även om jag inte använder som såå ofta. :P

Svar: :) Men bättre det, så din inte skadar kroppen...men det handlar ju om en kostnadsfråga också.. vad har du för skor nu?
Mari

2013-07-16 @ 15:49:34
URL: http://lifeaccordingto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0