Löpning och andning går hand i hand !!

Det är inte bara under träning detta är viktigt egentligen, det gäller även i det dagliga livet, och ger man det en chans och lägger ner extra koncentration så tror jag att man kommer få en oanad effekt på många olika saker. Det vi pratar om är andningen, och eftersom vi nu har pratat väldigt mycket om löpning så tänker jag fortsätta där. Här nedan följer fyra heta tips på hur du ska tänka när det gäller andningen i din löpträning..:


1. Börja din löprunda med att andas in genom näsan, och andas ut genom munnen. Då värmer du upp inandningsluften om vädret är kallt och näshåren filtrerar bort förorenade partiklar.

2. När du inte längre kan andas genom näsan, andas då genom munnen. Då får du ny luft och extra energi.

3. Håll en fast rytm så att du andas in på ett bestämt antal steg och ut på ett bestämt antal, det ger dig ett bra flyt.

4. Visualisera hur din inandning nästan suger dig framåt genom luften, medan din utandning går ut på baksidan av kroppen som flamman från en raket som skjuter dig framåt i en explosion. Det hjälper dig att springa snabbare och mer obesvärat.


Från min egna erfarenhet så kan faktiskt ett helt pass gå förlorat om jag inte får ordning på andningen.
Hur är det för er?








/ M A R I


Kommentarer
Postat av: alva

sv: härligt! ;) har du vart där någon gång? :D

2012-03-01 @ 19:51:43
URL: http://alvazand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0