Vad ger träningen oss, egentligen?

Att vi ska svettas och andas tungt. Att vi ska känna oss ordentligt trötta efteråt. Att bli starkare, mer uthålliga, smidigare. Kanske att träningen ska ge mer synliga muskler, att vi ska gå ner i vikt eller komma i en viss storlek. Håll med mig, det är ju främst sådana saker vi använder som mottstock när det gäller resultat och framgång i träningen. Eller hur?. Och eftersom tiden för träning oftast är begränsad, så tror jag att just dessa fysiska aspekter är enklast att fokusera på.....
 
Att träning får en att må bra och att orka med våra vardagliga saker, det vet vi alla stämmer....
 
Men det vi (i alla fall jag) ofta glömmer är att det finns andra aspekter, som kan vara minst lika viktiga att lägga märke till. Många gånger är den fysiska träningen, oavsett typ också en mental träning. Vi lär oss att vi kan mer än vad vi egentligen tror. Att det finns en vilja av stål och att vi har fokus och disciplin nog för att kunna utföra det vi planerat. Träningen kan också vara om jag får kalla det för, en meditation i rörelse, en värdefull egentid och ett mycket effektivt sett att minska vardagsstressen...
 
Det ÄR jättelätt att förankra sig hårt i att träningen ger snygga välsvarvade kroppar, att dom där extra kilona måste för allt jag förmår försvinna innan ett visst datum osv. Och visst, så är det. Träning ger välsvarvade kroppar och med en bra kosthållning och motion så går du ner dom där önskade kilona. Men, det jag vill efter att ni har läst detta är att vakna till, och faktiskt påminna er (för jag vet att ni som jag, redan vet) att träning ger så himla mycket mer......
 
Är du medveten om hur träningen påverkar såväl kropp och själ så har du motivationsdepån fylld för resten av ditt liv. Glöm aldrig det !!
 
 
Ville bara skriva av mig, tankar florerar och jag tycker det är tankvärt.. vad har ni för tankar?
 
 
 
 
 
 
/ M A R I
 
 

Kommentarer
Postat av: Crazylicious

Åh, ja träning ger mycket mer än en vältränad och stark kropp! Lugn och ro, avkoppling, glädje, lycka, självsäkerhet med mera. Men även också tyvärr stress och ledsenhet när det inte går som man vill...
Sv: Vad skönt för dig gällande mensen, mindre kul att du inte slipper pms:en, men det beror ju på att du fortfarande har ägglossning (det fick jag lära mig när jag höll på att dividera med läkaren om vilken metod vi skulle ha, jag och sambon. Jag ville ta bort livmodern för att jag trodde att jag skulle slippa pms, men då fick jag lära mig att nej, så fungerar det inte! Minipiller tar ju inte bort ägglossningen. (haha, sorry, leker visst hobbyexpert!)) Kram!

Svar: Sv. Mm, så är det. Den ger otroligt mkt...
haha hobbyexpert, underbart :)!! Men så är det, ägglossning har jag... Men ja, skönt att slippa mensen... Hoppas du får en toppendag !! Ett pass tillsammans snart??
Mari

2013-08-01 @ 09:08:21
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Crazylicious

Sv: Hihi, jag har alltid varit en bokmal, ända sedan barnsben! Började läsa som typ femåring med min mamma, haha. Men det går i perioder, ibland fungerar det inte alls pga trötthet och stress och då pausar jag och ibland läser jag massor hela tiden!
Jaa, ett pass tillsammans hade varit superskoj! :D Bara vi inte behöver springa, haha ;)
Kram!

Svar: Sv. På semestern, då funkar det... då har jag tid, annars läggs oftast boken undan.
Haha, nejdå. Springa behöver vi inte, kanske köra ben?? =)
Mari

2013-08-01 @ 09:21:09
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: veronicas

Du är så klok! du har helt rätt. Sedan måste man också inse att vi faktiskt förlänger livet och troligtvis förhindrar att bli svaga när vi blir gamla och grå =)

Svar: Sv. Söta du =) tack !! Ja så är det, helt klart...
Mari

2013-08-01 @ 09:40:24
URL: http://veronicas.shapemeup.se
Postat av: Alexandra

Jag påbörjade faktiskt ett liknande inlägg igår, men ur en lite annan synvinkel. Du har helt rätt i att "hälsan" egentligen borde vara den stora anledningen till att träna, jag är dock en tävlingsinriktad människa som behöver mer än så. Utan tävlingsmomentet eller det faktum att man faktiskt kan SE skillnad på kroppen, tror jag inte att jag hade tränat så mycket som jag gör!

Svar: Sv. Nej är det sant, lustigt. Jo, jag är lite inne på dina spår, jag är för tävlingsinriktad. Men ja, i lagom dos. Kan hantera den och faktiskt se den hälsoamma delen i det hela. Men många gånger glömmer man det... kramar
Mari

2013-08-01 @ 10:04:51
URL: http://hejklassiker.blogg.se
Postat av: LINNÉA FLYSTAM

Jättefin blogg, verkligen!

Min blogg är i full gång med bra uppdatering och massa nya bilder! Kika gärna in. Kram
linneaflystam.blogg.se

Svar: Vad kul =) tack !!!
Mari

2013-08-01 @ 18:01:12
URL: http://linneaflystam.blogg.se
Postat av: Crazylicious

Jaaa, ett benpass vore något! :D När skall vi satsa på att få till detta då? Kram!

Svar: Sv. Du kör dina benpass på söndagar va, eller hur var det?? haha :) Isf skulle ju det passa, om det passar dig.. Men denna söndag kan jag inte = )kram
Mari

2013-08-01 @ 19:29:24
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Sofhie

Håller helt och hållet med! Mycket tränings- och kroppshets men vart har glädjen tagit vägen för många? Endorfinera och suget att av att få anstränga sig skapar ett glädjerus bara av att skriva ner det nu ;D

Svar: Sv. Mm, precis. Det är ju den som är mest värdefull, egentligen. Hehe, toppen =) kram
Mari

2013-08-01 @ 21:36:18
URL: http://sofhie.shapemeup.se
Postat av: anna

Jättebra inlägg!! Hälsan blir så mycket bättre av träningen och bara ett par få veckors uppehåll gör att det verkligen märks, man blir stressigare, sover sämre, blir tröttare osv..

Svar: Tack fina !! Mm, så är det... håller med =)
Mari

2013-08-01 @ 21:41:41
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se
Postat av: Lisa

Bra skrivet!! :-)
Träning ger så mkt mkt mer än bara minus/plus på vågen och välsvarvade kroppar! :-D


Svar: Sv. Tack snälla !! men eller hur, så viktigt är det, och det är ju dessa saker som är viktigast, egentligen. Inte hur kroppen svarvas eller vad vågen visar. kram
Mari

2013-08-01 @ 22:07:00
Postat av: fight4fit

Håller med helt och hållet. Bra skrivit. När jag började träna rejält och lägga om mitt sätt att träna för ca 1½ år sedan var just för att få till den mentala biten. Jag tror att träning är vår bästa medicin helt enkelt :)

Svar: Sv. Mm, håller med... Är man nere, behöver vara ensam eller annat liknande, ja då är träningen det enda rätta.... kram
Mari

2013-08-01 @ 23:22:29
URL: http://www.fight4fit.se
Postat av: Emma Vuckovic

Kan bara skriva under och hålla med på detta inlägg =)

Svar: ;) Eller hur... Toppen !!
Mari

2013-08-02 @ 08:03:26
Postat av: Crazylicious

Ja, men vad kul! Vi kan absolut ta en söndag, skönt att slippa stressen på en vardag i vilket fall som helst. Vilken söndag skulle passa dig? Jag vet inte riktigt hur det ser ut för mig nu nästa vecka, men veckan därpå kan jag helt klart! :) (dvs den 18/8) Kram!

Svar: Men precis, så mkt annat som ska klaffa då. Men en söndag, och den 18/8 ska inte vara några bekymmer. Shit vad kul :) kram
Mari

2013-08-02 @ 10:16:57
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Crazylicious

Jaaa! Skall vi boka det då? :D Den 18/8? :D

Svar: Sv. Det tycker jag absolut :) Vad kul !!!
Mari

2013-08-04 @ 09:39:07
URL: http://crazylicious.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0