Jag tog en tupplur !!

"En tupplur är en kort vila som avbryts innan djupsömnen inträder. Ordet kommer av det gammalsvenska ordet tupp eller topp, som betyder kort, och lur, av lura som betyder vila. Sömnforskning har visat att en tupplur är välgörande för de flesta och kan minska uppkomsten av en rad sjukdomar, bland annat hjärtinfarkt. En tupplur kan uppnås med hjälp av vägledd djupavspänning, Yoga Nidra. En del företag tillämpar denna kunskap genom att ge de anställda möjlighet till kortare stunder av vila under betald arbetstid. Då presterar de oftast bättre, och sjukfrånvaron minskar. För personer som brukar ha svårt att somna på kvällen kan dock svårigheterna förvärras av tupplurar under dagen..."



Jag var tvungen att googla och läsa.!!! Jag har länge vetat att det är bra att ta en stödvila, powernap, tupplur eller vad man nu väljer att kalla det för men jag har fått mothugg av en kollega. Men ha, jag hade rätt :)  Efter dagens tupplur så vet jag att det bara gynnar själen, så länge tuppluren inte blir över flera timmar. 15-30 minuter rekommenderas och jag måste säga att efter min 20 minuters vila så är jag betydligt mycket piggare än innan. Så mer powernaps åt folket  ;).


Nu blir det en dusch och lite fix, sedan får jag besök.




(40 minuter senare)
Glasögon och lite andra kläder så...




/ M A R I



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0