Tabata-intervaller !!

Så länge har dom inte funnits i min träning, men dom skulle snabbt komma till att bli riktiga favoriter när jag testade för första gången. Tabata-intervallerna är det jag pratar om. Just nu finns det ofta inslag av sådana i mitt träningschema, som ett bra avslut på ett gympass (för att höja pulsen lite extra) eller bara föra att kräma ur det sista efter ett löppass. Precis som jag känner, när jag känner för det.
 
Att tabata-appen gör det enklare för en gillar jag också, så skönt att ha någon som säger till när och hur jag ska arbeta/vila. Har ni appen? Om inte, skaffa den genast.
 
För er som inte vet vad tabata är, ni kan läsa mer HÄR
 
När jag var på Bösön i onsdags (läs mer om den dagen här) var jag bland annat på ett cirkelfyspass, som jag nog såhär i efterhand får döpa om till ett tabata-pass, eftersom det var tabata rakt igenom. Men i alla fall, ibland är det torka på övningar när man är där på gymmet, så jag tänkte faktiskt dela med mig av hur passet såg ut. Så håll till godo:
 
 
Uppvärmning: Jogg runt löparbanan (200 meter) x2.
 
Intervall 1.
- Hopprep
- Plankan med benindrag
 
Intervall 2.
- Bakvända burpees
- Plankan med armarna på en pilatesboll
 
När vi gjort två tabata-intervaller körde vi en 1-minuters löpintervall, snabba ruscher fram och tillbaka på en strecka på cirka 40 meter. Sedan körde vi igång igen.
 
Intervall 3.
- Utfall
- Armhävningar med rotation
 
Intervall 4.
- Stående rodd med stång
- Upphopp med viktplatta i famnen
 
Intervall 5.
- Squats
- Drag till hakan med stång
 
Innan nedvarvningen blev det 1 minuters löpintervaller x 2.
 
Ett blandat men helt klart väldigt roligt pass. Med så enkla medel kan man träna genom hela kroppen.
 
Jag älskar Tabata :)
Har ni något pass ni kan dela med er av?!.
 
 
 
 
Slänger in några väl valda ord såhär på lördagförmiddag också :)
 
 
/ M A R I
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofhie

Åh tabata.. svettigt värre!
Riktigt grymt pass du fick till :D

Sv; Tack snälla :D
Tightsen är ''normala'' i strlk. eller unisex har jag XS, alltså snäppet mindre än i tjej-tightsen. De ska sitta tight som snor och det vita undertyget ska lysa igenom en aning - det är det kompressionstights innebär för att då kunna fylla sin funktion. Många blir rätta och tror det är något fel när undertyget syns till viss del men som sagt, det är då de är som de ska :D

Svar: =) Ja, det kändes fint. Roligt och varierande.
Sv. Tack för svaret =) Ska kika på dom !! Supersnygga är dom =)
Allt bra idag!? kraaam
Mari

2013-06-01 @ 15:42:10
URL: http://sofhie.shapemeup.se
Postat av: Hanna Rydén

Det där citatet borde jag ta med mig!

Svar: =) Vilket citat??
Mari

2013-06-04 @ 21:20:54
URL: http://ryden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0