Gör förändringar på din löpstil !!

Jag fortsätter med ämnet, Löpning!! Angående gårdagens inlägg om löpning, så finns det så oerhört mycket mer du kan tänka på, än bara hur bra andningen och stegen känns. För, just bara detta blir du inget löparproffs av va? Här nedan följer 5 enkla tips på hur du kan finputsa din löpstil...:



1. Håll kroppen rak.
Undvik att bocka dig framåt medan du springer, utan sträva efter en nästan upprätt kroppshållning. Föreställ dig att du lyfts upp i hjässan som en marionettdocka och skjut sedan höften en aning framåt medan du springer.

2. Spring med korta, snabba steg.
I stället för att kasta dig fram steg för steg är det en god idé att tänka på en snabb avveckling där foten nästan dras upp under höften. Kontrollera gärna din stegfrekvens medan du springer. Idealet ligger på 90 steg med varje ben i minuten.

3. Slappna av i överkroppen.
Det är benen som ska arbeta, så låt axlarna falla ner och armarna röra sig avslappnat fram och tillbaka. Skaka loss armarna så att axlarna faller på plats igen. Under spurter måste armarna involveras mer dynamiskt.

4. Andas djupt ner i mage.
Håll tempot så lågt att andningen hela tiden kan följa med. Det finns inga gränser för hur långsamt du kan och måste springa på de lugna rundorna. Saken är en annan när det spurtas och springs i intervaller. Här sker andningen framför allt ner i bröstet.

5. Variera både underlag och terräng.
Ju mer allsidiga utmaningar som du erbjuder kroppen när du springer, desto bättre tränas den. Samtidigt minskas risken för överbelastningsskador eftersom kroppen påverkas mycket allsidigt.


Jag personligen läste igenom detta, och tog tag i saken på en gång, och vet ni. Skillnad kändes!!! Man måste bara medvetengöra saker och ting innan man kan ändra på dom, jag gjorde det, och därefter putsade jag till några småsker och sprang som på lätta moln efteråt. Gör detta ni med !!!!!





..vårens och sommarens alla löprundor kan avnjutas på detta sätt..

/ M A R I


Kommentarer
Postat av: Linnea

+ Var med i DAGENS BLOGG på min blogg +



LOVE ♥

2012-02-28 @ 10:57:20
URL: http://linnealin.blogg.se/
Postat av: Jennifer

sv: Härligt! Allt är bra med mig också! Hoppas du får en härlig tisdag! :)

Kram

2012-02-28 @ 10:58:42
URL: http://jennix.se
Postat av: Marie

Riktigt bra tips! Jag behöver komma igång igen med löpningen, men har så fruktansvärt svårt med andningen när det är 15-18 minus här uppe. Några tips?



Ja jag blir kvar i Sundsvall, har hittat tillbaka hem känns det som. Reser gärna och säsongar lite här o var, men trivs bäst hemma Svallet :) För mig "löste" sig allt jävligt fort när jag bestämt mig. Plötsligt var jag hemma igen, en månad efter mitt beslut. Hoppas det löser sig när det väl beger sig för dig!

Kramar!

2012-02-28 @ 12:20:54
URL: http://hemmahosmarie.blogg.se/
Postat av: E L I N F E L I C I A S

fin bild!

2012-02-28 @ 12:28:33
URL: http://elinfelicias.blogg.se/
Postat av: Tilda - Smilinggirls!

vilka bra tips! ska jag försöka tänka på när jag börjar löpträna i vår :)

2012-02-28 @ 20:42:50
URL: http://smilinggirls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0