Utomhusträning gör dig gladare !!

Enligt mig skulle man kunna fastställa en sådan här sak utan undersökningar. Frisk luft Vs Ett varmt gym?? Vad väljer du? Banne mig om du svarar fel :)


När solen skiner från en klarblå himmel blir du automatiskt på bättre humör. Passar du samtidigt på att motionera i det fina vädret blir du ännu gladare. Du mår dessutom bättre rent fysiskt jämfört med om du tränar inne på ett gym. Men även om vädret inte är det allra bästa får vi ut mer av att träna utomhus än inomhus. Det visar en undersökning från universitetet i Peninsula, USA och Europeiska Centret för Miljö och Hälsa (ECEHH).

Forskarna jämförde en lång rad undersökningar av både det mentala och fysiska träningsutbyte som blir följden av att träna inomhus respektive utomhus och deras slutsats är tydlig: Känslan av mental tillfredsställelse blir starkare om man tränar utomhus i frisk luft och solljus istället för inomhus.

Utomhusträning gör oss mer positiva, ger oss mer energi och verkar avstressande, menar forskarna.

Samtidigt gör utomhusträning att vi inte känner oss lika spända, förvirrade eller arga som när vi tränar inomhus. Slutligen har de som föredrar att träna utomhus en starkare vilja att fortsätta träna än de som till exempel tränar inne på ett gym.

Vad det beror på kan inte forskarna ge någon direkt förklaring till. Det finns dock goda skäl att lämna träningslokalen ibland och ge sig ut och träna under en bar himmel.







/ M A R I



Kommentarer
Postat av: Jenna

Sv: Åh, tack snälla du! :D

2012-04-13 @ 13:47:28
URL: http://expectations.blogg.se/
Postat av: Malin

Det kan jag absolut tanka mig stammer. Jag vet med mig sjalv att jag foredrar att springa ute jamfort med inne pa lopband i alla fall. Speciellt for luftens skull. Man blir torr i halsen/torstig pa ett helt annat satt inne tycker jag och det ar distraherande.

2012-04-13 @ 15:41:44
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: filippalofsved'

Hej! :D

Jättefin blogg!

Just nu har jag en fråga på min blogg som det skulle vara roligt om du svarade på bara för att få in lite olika åsikter om den! :D

CHECK IT OUT SNYGGING!

Puss&kram!

2012-04-13 @ 16:43:49
URL: http://snyggafilippa.blogg.se/
Postat av: marina

Mycket skönare att ta en runda utomhus ibland än att stanna inne.

2012-04-13 @ 16:44:56
URL: http://marinapalme.blogg.se/
Postat av: JENNIFER TRÄNINGSBLOGG

Kan inte annat än att hålla med! Utomhusträning känns alltid bättre, både bättre för kroppen (känns på något vis skonsammare) och man blir så pigg av luften, istället för att fortsätta att vara inomhus efter 8h i skolan!

2012-04-13 @ 22:40:55
URL: http://barajennan.blogg.se/
Postat av: Nicole

Åh jag håller helt med! Är så glad att jag är ute och promenerar så mycket som jag gör för det gör verkligen under för humöret och välmåendet :)

2012-04-14 @ 12:32:45
URL: http://nicolesoraya.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0