Uppe med tuppen och recept på en fransk potatissallad !!

Japp, så blev det. Vaknade vid 07.15 och kunde helt omöjligt somna om så det var lika bra att kliva upp, så nu har jag hunnit fått i mig en god frukost och lyckats ordna fram en vinflaska...haha, bra där...klockan är 08.50 och jag tänker på vin...Men jag hade totalt glömt bort att det är röd dag idag, och det innebär vadå??? - Jo, systemet är stängt !!!! En jäkla tur att det fanns en flaska här hemma.... Nu ska jag strax börja göra potatissalladen som ska med ikväll, den behöver gotta till sig lite så då är det läge att göra den nu. Här kommer receptet förresten;



Fransk Potatissallad (4 portioner)

- 3/4 kg potatis
- 2-3 (ca 100 g) schalottenlökar
- 1/2 dl hackad dill och persilja


Sås;
- 1 msk vinäger
- 2 tsk fransk senap
- 1/2 tsk salt
- 1 krm svartpeppar
- 1 krm socker
- 3 msk raps- eller olivolja
- 1 msk vatten


Gör såhär:
- Skala och koka potatisen i saltat vatten. Skala, hacka eller skiva löken. Blanda alla ingredienserna till såsen. Skiva den varma potatisen och lägg den i en skål, varvad med schalottenlök och kryddgrönt. Häll över salladssåsen och lyft potatisen så att alla skivor blir fuktade av såsen. Låt salladen stå ca 1 tim och ta smak.



Det kan nog bli riktigt smarrigt :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0