Hälsohelg !!

Vi, och ja jag tänker säga Vi för jag vet att detta inte bara innefattar vad jag tycker eller gör, utan jag vet att många är rätt överrens om det jag tänker skriva om. So lets rock´n roll !!
 
- Det pratas om Hälsa och då pratas det gärna om, dieter, träningsupplägg, kostscheman, muskler, resultat, antal träningstimmar per vecka, uppehåll från sötsaker, vem som springer 5 km på kortast tid, hälsoresor, utmaningar, deff-perioder osv osv.. och all ära till detta, för ja vissa (absolut inte alla) är väldigt hälsosamma (i mina ögon). Ja ni vet, för att kroppen ska må bra behöver människan motion och en kost som gynnar kroppens välmående. Det är vi överrens om va?. Men är allt det andra Hälosamt egentligen, självklart till en viss del, i lagoma mängder. Men när ska vi prata om att bryta rutiner, skita fullständigt i det där träningsupplägget som står nedskrivet på papper, eller att en näve godsaker faktiskt kan vara bra ibland, eller för den delen strunta blankt i om du failade på kostschemat efter två dagar?? Den frågan ställer jag mig själv ibland, för jag som så många andra pratar oftast om allt det andra, det som är så inrutat och som varje människa tydligen "måste" följa. Missförstå mig inte när jag säger "måste".. Men visst, jag tror givetvis att människan behöver rutiner, mål att sträva efter osv men samtidigt tror jag att man ibland måste helt se förbi allt det där. Bryta allt som har med rutiner och "måsten" att göra....
 
Så i helgen har jag eftersom jag i vanliga fall följer mitt träningsupplägg, kosttänk och annat liknande helt struntat blankt i allt detta. Jag har gjort helt tvärtom och ingenting har varit mot min vilja, utan för att JAG ville det. Allt sker i lagoma mängder i mitt liv, jag tror det funkar bäst så. Och ja, även detta skedde i lagoma mängder. Men jag har njutit till max av allt jag gjort/stoppat i munnen...jag har njutit fast det inte handlade om träning, bra kost osv...
 
Så min fråga är, när ska vi börja prata om allt detta, för jag anser att även detta är Hälsosamt ?!.
 
Vad är era åsikter?
 
Så jäkla viktigt !!!
 
 
 
 
 
 
/ M A R I
 
 

Kommentarer
Postat av: Emmas träningsblogg

Jag kommer fortfarande inte på din blogg från datorn, men just nu funkar det inte med någon på blogg.se, men från telefonin går det tydligen :P
hur som helst. Hälsa. Jag håller med dig till 100%. Jag har samma syn själv! Att träna och äta bra är hälsosamt, men inte alltid. Jag tycker att man behöver släppa
på tyglarna lite ibland :)

Sv: kul att du är med! Du får dela upp dem hur du vill under veckan :)

Svar: Lustigt ! Jag hade problem med blogg.se härom dagen. Men nu funkar det !! Om det fortsätter kanske du ska skriva ett mail till dom. Konstigt iaf !!! För jag kommer in på alla... Mm, visst är det så. Och det är som oftast då man inser hur ett lite mer nyttigare leverne faktiskt i längden är bättre.. Så ja, tyglarna måste man släppa på ibland.


Men perfekt =) vad kul !
Du får kika in här imorgon också, för jag har en tävling då =) kraam
Mari

2013-03-03 @ 16:23:58
URL: http://emmanyymaan.blogg.se/
Postat av: Emmas träningsblogg

Jaa, eller så är det min dator det är fel på :P ska kolla upp det :)

Svar: haha.. Ja, vem vet :)
Mari

2013-03-03 @ 17:41:03
URL: http://emmanyymaan.blogg.se/
Postat av: Crazylicious

Självklart är det också hälsa! Man måste ju få slappna av lite ibland, njuta och bara vara. Äta lite choklad eller vanligt onyttigt godis, avnjuta en bulle, en kaka eller äta tårta om man vill när det är kalas. Man måste kunna få skippa träningen en dag eller två utan att få ångest och sedan kunna njuta av att bara ligga stilla en dag och endast bränna 1000 kcal :P Det är ibland minst lika viktigt som att vara hälsosam i vanlig folkmun!
Sv: Åh, tack! :D Jag körde breda och smala latsdrag, sittande rodd, stående rodd, (dessa tre första fyra set x 2, så det blev en del :D ) hantelrodd, bicepscurls med stång och hammercurls. (Jag kom på nu att vi faktiskt gjorde två bicceövningar också, haha.)

2013-03-03 @ 18:58:37
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Lisa

Hälsa är det man mår bra utav innifrån och ut!
Hälsa är lika mkt en Vilodag med god mat, vila och kanske massage, som att träna och äta rätt!
Hälsa är att ha balans i livet! För mkt träning och strikt kost är inte bra och ingen träning och dålig kost är inte heller bra!
Balans balans balans! :-)
Jag drivs av rutiner och planering, på veckorna försöker hav vara strikt och på helgerna så går jag all crazy ;-)

Sv: Va skoj att du är med!! :-D härligt!

Svar: Mm, visst är det så. Så himla viktigt att lägga vikten på det också, vilket tyvärr inte syns så mkt i media nuför tiden.. Men ja, tur att vi är överrens iaf :) Ha nu en fin dag =) kraaaam
Mari

2013-03-03 @ 19:51:31
URL: http://minellii.shapemeup.se
Postat av: Hanna Karlsson

Jag tror inte på aldrig tillåta sig onyttig mat eller mindre träning. Det behövs också så jag tycker du har gjort helt rätt.

Svar: =) Ja, jag tror också på det.. Så viktigt !!!
Mari

2013-03-03 @ 21:25:56
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Sanna

Riktigt bra inlägg! Jag tror tyvärr att träningen kan ha en förmåga att ta över mer och mer och bli ett "måste" i livet. Läser många träningsbloggar och frågan är hur mycket pepp vs hets det blir. Jag kan själv känna det ibland. En sak jag har valt är att aldrig träna mer än 4 ggr/veckan. Då tänker jag att jag inte riskerar i att det escalerar totalt.. Jag gillar ditt beslut i helgen. Hoppas du hade det fint! Det ser så ut i alla fall :)

Svar: Tack !! Tycker det är så viktig att prata om detta... så det (kanske) blir någon förändring....
Sådana riktlinjer är bra att ha, för att det inte ska gå till en överdrift. Vilket jag i dagens läge tror det är väldigt lätt att göra. Tyvärr !!! Men just nu är det verkligen bara det som pratas om, inte annat som OCKSÅ är hälsosamt.... Kram
Mari

2013-03-04 @ 09:10:05
URL: http://engnuttasocker.blogg.se
Postat av: Marie

Vilket bra och viktigt inlägg! Håller helt med dig! Gäller att hitta en balans så det inte går till överdrift åt något håll. Jag har hittat den balansen med åren och det känns jättebra!
Kram

Svar: Ja, det gäller verkligen att hitta en balans. Så det inte går till en överdrift !!!! Kramar fina du
Mari

2013-03-04 @ 10:24:01
URL: http://asitismarie.blogspot.se
Postat av: Alexanra

Du har så rätt så! Klart att man ska njuta av livets goda! Rutiner och "måsten" är bra ibland, men ett glas vin tror jag inte något träningsupplägg skadas av! :)


Och som svar på frågan från ett tidigare inlägg: Springer en hel del, men har problem med en fot med ett söndrigt ledband, så har inte sprungit så mycket i vinter. Men avslutade förra säsongen med Lidingö och nu väntar Göteborgsvarvet som är vårens stora mål! :)

Svar: Nej, jag håller med. Det tror inte jag heller =) Men det är så synd att allt detta kommer i skymundan, för jag anser att detta också är väldigt hälsosamt....i lagoma mängder...som allt annat.
Ah okej. vad tråkigt med en skada :( hoppas det läker ihop snart...
Härligt med Lidingö och Göteborgsvarvet som mål :) Lycka till !! Var det 30 km på Lidingö?
Mari

2013-03-04 @ 20:01:58
URL: http://hejklassiker.blogg.se
Postat av: Sofia

Låter som en härlig helg. Så länge man gör allt för att man själv vill så mår man bra, vare sig det handlar om att äta på ett visst sätt eller träna. :)

Svar: Så sant så sant =). Helt riktigt !!!!
Mari

2013-03-04 @ 20:51:18
URL: http://lifeaccordingto.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Yes, det var 30 km, galet jobbigt efter att ha mött väggen vid 20 kilometer... Men ändå kul, givetvis, som alla lopp är. I efterhand! ;)

Svar: =) Wow. Jag är imponerad !! Härligt..
Mari

2013-03-04 @ 21:14:27
URL: http://hejklassiker.blogg.se
Postat av: felicia

jag står för att jag äter gottissaker då och då och skulle jag vilja dricka ett glas vin så gör jag det.. Nu väljer jag att inte göra det så ofta för det är inget som lockar mig och jag håller mig till godis på helger (eller mer sällan om jag verkligen vill) för att det är fortfarande en grej som jag mår dåligt av.. (inte psykiskt utan fysiskt).. Men det ÄR hälsosamt att låta sig själv få äta onyttigt ibland lr skippa träningen.. Det säger jag till mina kunder oxå MEN det handlar om att hitta en balans.. som med allt :)

Svar: Håller med dig till hundra %. Allt detta är så himla viktigt, spec då man har ett väldigt inplanerat schema med träning osv.... som faktikt tar upp väldigt mkt tid, och energi. Men allt ska ske i lagoma mängder, då mår man nog som bäst tror jag.... Jag har också valt bort godsaker (till en viss del, som oftast väljer jag andra alternativ) och alkoholen pga att JAG mår så mkt bättre av det.. Och detta inte bara för att någon diet eller hetsreklam sagt till mig det.... och det är viktigt att kunna veta skillnaden. Men som du säger, hitta balans krävs =)
Mari

2013-03-04 @ 21:33:15
URL: http://tkhl.wordpress.com
Postat av: Martin

Vad gott det ser ut!:)

Svar: =) Riktigt gott...
Mari

2013-03-05 @ 05:22:54
URL: http://martinfontaana.blogg.se
Postat av: Ida

Du har helt rätt. Jag har varit inne på det också. Jag brukar säga att själen ska ha sitt också. Att man måste få släppa alla måsten och bara njuta. Det är alldeles för mycket krav, måsten och stress i mångas liv. Vi lever bara en gång. Det är viktigt att leva i nuet och inte alltid tänka vart vi vill komma. Härlig blogg!!!

Svar: Så himla sant det du skriver. Håller med dig till hundra &.. Så synd att samtalämnena ska bli hets tillslut...varför inte vara lagom med allt. Tack =)
Mari

2013-03-05 @ 16:23:41
URL: http://mittaktivaliv.com
Postat av: sanna hyvärinen

Hej! Jag har designat ett rum på Jotex hemsida i en liten tävling dem håller där! Eftersom jag älskar inredning och kvaliten på inredningen man har i sitt eget hem, så skulle jag bli jätte glad om du skulle vilja lägga en röst på mig! Det skulle göra min dag! KRAM

http://www.jotexkampanj.com/sv/itemShare.php?id=7966
WWW.SOCOSY.BLOGG.SE

2013-03-05 @ 20:12:49
URL: http://socosy.blogg.se/
Postat av: karolin

fina bilder :)

Svar: Tack snälla =)
Mari

2013-03-08 @ 16:05:55
URL: http://www.extravaganzaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0