Stoppa sötsuget !!

Alltid krävs det att man utgår ifrån sig själv. Alla är vi olika, och det innefattar att saker och ting funkar olika på (nästan) varje individ. Det är vi överrens om va?. Det som också krävs är viljan, utan den så går ingenting. VILL man så KAN man brukar mitt motto lyda. Och i detta fallet så handlar det om att vara utan socker i en månads (kanske längre) tid (mer om det kan ni läsa här).
 
Innan jag bloggade om det gick jag till mig själv och frågade, Vill du det här Mari? Denna gången var svaret Ja. JAG vill det här, ingen annan. Det är viktigt !! "En sockerfri månad" föddes av att jag hade haft en period då jag åt mycket godis, glass, kakor, chips osv osv. Självklart av den anledningen av att jag tyckte det var gott, och att jag förmodligen behövde det då (äter sällan sötsaker bara för att) men efteråt mådde jag dåligt och min IBS-mage gjorde uppror. - Jag mår helt enkelt mycket bättre av att inte äta dessa sötsaker. Jag gillar egentligen inte att förbjuda mig saker, lagom av allt funkar fint i min värld. Men när det kommer till sötsaker så mår jag så otroligt mycket bättre (mycket pga min IBS) av att inte äta detta, så denna månad är som en "avgiftningsperiod". För att sedan enklare kunna vara (nästan) helt utan. Ni förstår?.
 
Men det många glömmer, är att man ska göra sådana här saker för sin egna skull, inte för någon annans....men är det nu som så att DU har hakat på min sockerfria månad, så tänkte jag lista några grejer som gör det enklare för dig.
 
* Hoppa inte över några måltider
* Rensa skåp på allt vad som heter sött
* Ät frukt istället
* Borsta tänderna
* Ta ett glas vatten
* Ät mycket proteiner, det mättar längre
* Försök inte göra en sådan stor grej av det, tänk inte på det
* Träna
* VILL man så KAN man
* Krom (kommer en recension om dom senare i veckan, men läs mer om tabletterna här)

Detta är några knep som funkar för mig, och jag delar gärna med mig av dom. Men glöm inte att det finns tiotusentals olika sett att slippa sötsuget på. Nu är det bara för dig att hitta dom knepen som passar just DIG.
 
Vad har ni för relation till sötsaker, och vad är era bästa tips?
 
Lycka till !!
 
 
 
 
P.S Vill ni läsa ett intressant inlägg om just sockerberoende, hoppa då in hos Lisa och läs.
 
 
 
/ M A R I
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Crazylicious

BRA inlägg! :)
Min relation till sötsaker är nog ganska sund numera. Jag har ju inga problem att vräka i mig, men har heller inga problem att hålla mig borta :)
Sv: Ja, jag hamnar ju också lågt på kolisar (men försöker jobba på att komma upp i dem lite mer). Så testa gärna aminosyrorna! Om inte annat hjälper de ju musklerna att växa och inte brytas ned. Jag förstår hur du menar, hihi, ibland blir det ju också bäst när det är lite oplanerat :) Jag tar aminosyrorna i samband med träningen, några gånger har jag dock tagit en slurk bara för att jag blivit sugen, haha.
Ja, glasskivan i mitten kan man ta bort! Den är verkligen superfin, är sååå nöjd. Tyvärr kostade den nästan 4000 kr, men när man har letat efter en passande tv-bänk i 6 månader så godtar man det priset… ;-)
Kram till dig!

Svar: :) Tack fina du !!! Att hålla det på en sund nivå är bra jobbat, många klarar inte av det. Allt eller inget kör ju många med. Just nu behöver jag en period utan, men kommer som du, och jag vet att jag klarar det, hålla detta på en sund nivå. Det mår man så mkt bättre av !!

Ska testa detta tror jag =)

Haha, känner igen det där.... Vi har också svårt att hitta ett vi vill ha, men det löser sig nog, vi måste flytta in i nya lägenheten först =) kramar
Mari

2013-07-03 @ 14:09:56
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Crazylicious

Åh, ja, när flyttat ni? Visst är det nära nu?
Sv: Superbra att du har hittat ett sätt att må bättre i magen iaf! Även om man så klart kan bli trött av för lite kolisar... :) Jag kan verkligen rekommendera den jag har, från Body Science, BCAA-XX. Vet inte med de andra smakerna, men mangon är god iaf :) Löser sig lätt i vatten, men står gärna några minuter först så att pulvret verkligen inte är pulver längre ;)

Svar: :) Vi får tillgång till lägenheten den 15:e Juli, så nu är det nära. Men vi börjar att riva ut köket och renovera det, medan bor vi kvar hos mig. Så flytten går inte på en gång. Men kul ska det bli :)
Då ska jag klicka hem en sådan. Testa måste man =) men det funkar att dricka den innan träning va?.

:) kram fina du
Mari

2013-07-03 @ 14:36:22
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Lisa

Glutamine(aminosyra) är ju också bra mot sötsug! :-)

Sv: Ja visst är jag snäll! :-) <3 Han hade en önskan om Vilda Bär! Ja Vilda Bär är himmelens god! :-)

Svar: ;) tack. det ska jag lägga på minnet. Ska nog klicka hem ett sådant =) .
Har en sådan som väntar hemma, perfekt inför träningen idag =) kraaaaam
Mari

2013-07-03 @ 14:39:51
URL: http://minellii.shapemeup.se
Postat av: Emma

Haha, det där har blivit mitt motto. Vill man så kan man :) För det är ju så, man måste vilja själv för att det ska funka. Det verkar vara många som kör sockerfritt i juli. Jag hade ju tänkt att haka på, men jag vill inte. Däremot vill jag inte äta godis just nu, då det blivit lite mycket sånt på sistone. SÅ jag håller mig till en godisfri månad :)

Kram på dig!

Svar: :) Det är ett bra motto, och det stämmer ju. Finns inte viljan så går ingenting. Ja men du ser, du hakar på på ett litet hörn i alla fall. Kul ;) vi peppar varandra !! Kramar
Mari

2013-07-03 @ 14:59:43
URL: http://semmla.shapemeup.se
Postat av: Lisa

kolla först in ifall Glutamin finns i ditt aminosyratillskott, om du nu hade tänkt köpa ett sånt! :-) Så du inte köper ett aminosyratillskott med glutamin och ett glutamintillskott också ;-)

Sv: Han höll väl på att somna på jobbet varför han ville ha en celsius nu! ;-)

Svar: :) Det ska jag kika på. Köper nog ett där alla finns i samma..:) skulle du kunna rekommendera detta http://www.mmsports.se/Body-Science-BCAA-XX.html :)
Mari

2013-07-03 @ 15:16:58
URL: http://minellii.shapemeup.se
Postat av: Lisa

Det ser ut som ett jättebra Bcaa-tillskott och den innehåller ju även L-glutamine så kör på den :-)

Svar: :) Tummen upp. Då klickar jag hem en sådan !! :)
Mari

2013-07-03 @ 20:19:00
URL: http://minellii.shapemeup.se
Postat av: emelie.

Frukt är alltid ett bättre alternativ än vad godis är, men innehåller sjukt mycket fruktsocker som triggar sötsuget hos många - däribland hos mig. Så det ska man nog bara unna sig då och då, om man är en riktig sockerråtta som faller för minsta lilla :-)

Svar: Faller man för det minsta lilla ska man nog vara försiktig med allt som vi stoppar i oss, men hur skulle det se ut. Äter man allt med måtta så ordnar det sig alltid. Men framför allt det tillsatta sockret ska vi passa oss för, vilket godis, kakor osv är fullproppade med. Men frukta, ät och var glad säger jag. Dom innehåller ju massa underbara vitaminer och antioxidanter som kroppen dansar tango av =)
Mari

2013-07-13 @ 22:09:49
URL: http://makeitalone.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0