Intervaller av olika slag !!

Visste ni att man kan förbättra sin löpning med nästan 10 % om man tränar intervaller. Korta eller långa intervaller? Vad är bäst? Det finns inget som är bättre än något annat, givetvis handlar det om vad du har för målsättning. De korta intervallerna förbättrar din kondition medan de långa gör att du kan hålla ett högre tempo. Man pratar om att man ska försöka hinna med (minst) ett intervallpass under en träningsvecka, varva då mellan långa och korta intervaller.
 
- Personligen är jag en periodare, ibland avskyr jag dom vidriga intervallerna medan jag andra veckan älskar dom. Märkligt det där, men jag kan säga såhär, efter att ha kört intervaller en längre tid så märker jag stora skillnader på min löpning, både i tempo, löpstil och ork. Kanske därför min löpning går så otroligt bra?. - Vem vet!!
 
När det är just intervaller det handlar om så kör jag dom gärna tillsammans med någon, just för att få den där extra skjutsen i rumpan, och för att ha någon som tar mig till mitt yttersta. Nu i sommar har jag pressat mig själv under dessa passen, och imponerande nog så har jag klarat det med bravur.
 
Tränar ni intervaller? Ensam? Tillsammans med någon? Hur lägger ni upp passen? Vore kul att veta :)
 
I söndags drog jag ut på en intervallrunda, en runda som sträckte sig cirka 5 kilometer. Där jag stannade till och körde intervaller vid vissa ställen, innan jag sprang vidare... såhär gjorde jag:
 
Uppvärmning 1,5 km jogg.
Intervall 1. Ruscher upp för en brant backe x5
Intervall 2. Tabataintervall med snabba ruscher.
Intervall 3. Ruscher upp för en brant backe (samma som intervall 1) x5
Intervall 4. Tabataintervall med snabba ruscher.
- Sprang vidare, cirka 1,5 km.
Intervall 5. Trappintervaller (cirka 50 trappsteg). Snabba ruscher upp och lugn jogg ned, med avstamp på varje trappsteg x3 (ingen vila)
Intervall 6. Trappintervaller (cirka 50 trappsteg). Snabba ruscher upp och lugn jogg ned, med avstamp på vartannat trappsteg x3 (ingen vila)
- Sedan blev det lugn jogg 1 km innan jag promenerade sista biten.
 
Mellan varje intervall vilade jag 2 minuter.
 
Riktigt jobbigt men framför allt väldigt skönt efteråt...
 
 
 
 
 
/ M A R I
 
 

Kommentarer
Postat av: Crazylicious

Bra pass, du! :D Tummen upp big time!
Sv: Körde två övningar som jag inte vet namnet på, haha, men olika lyft med hantlar blev det idag iaf. Ville bara köra med hantlar :P Framåt, åt sidan, bakåt och snett åt sidan från liggande :) 5 set av varje och lite olika reps, minst 5, men några ganska så mycket mer än så. Svårt att hitta rätt vikter på allt så här i början av mitt försök att köra höga vikter och korta reps :P

Svar: ;) Sv. Ah okej, alltid kul med nytt. Bra verkar det ha gått iaf =) jag är också där, i byte till tyngre vikter, men ja. det är svårt. Svårt att vänja sig med färre reps. Men jag antar att kroppen vänjer sig snart =) Kämpa på fina du !kramar
Mari

2013-07-30 @ 11:15:55
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: veronicas

Imponerande! du är min inspiration när det kommer till löpningen helt klart! Planerar du att springa nått lopp inom det närmaste? :)

Svar: Men vad glad jag blir, alltid kul att inspirera. Bara fråga om du undrar något kring löpningen!! Jag har Tjejmilen här i Sthlm inbokat, annars inget.. Men är sugen på halvmaran nästa år =)
Mari

2013-07-30 @ 11:34:26
URL: http://veronicas.shapemeup.se
Postat av: Emma

Jisses vilket intervallpass! Grymt jobbat. Nu när jag inte kunnat springa har det såklart inte blivit några intervaller, men förra sommaren försökte jag köra minst en gång i veckan. Jag är inte så explosiv och därför gillar jag när det blir lite längre intervaller med kortare vila. Har mestadels kört på löpband, för det är så enkelt att hålla koll på. Tid, distans och fart.

Jag har väl ungefär 3 olika upplägg jag brukar köra. 1. springa på hög hastighet i 1 min, jogga i 30 sekunder. Mellan 6-10 sån brukar det bli (beroende på hur orken och viljan är).
2. olika typer av stegar. exv 5-4-3-2-1-2-3-4-5 min, där 1-minutaren går snabbast. Alternativt stanna efter den snabbaste minuten och varva ner då.
3. Ett upplägg som vi kört på spinningen. 5x2 minuter med 1 minuts gång/jogg emellan + 5x1 minuter med 30 s - 1 min gång/jogg emellan och alternativt avsluta med 30-45 s med 30-45 s gång/jogg emellan.

Sedan brukar jag köra backintervaller ute ibland också, rush uppför, jogg nerför. :)

Har även varit ute o kört ännu längre intervaller, men det fixar jag inte själv, utan då behöver jag ha sällskap. Annars kör jag nästan alltid själv. Backintervallerna är tuffast, då skulle jag ha velat haft någon med som hejjar på, annars går det rätt bra att köra själv faktiskt :)

Svar: Ja, ibland får man till det =) Kände mig pigg på massa olika intervaller, så då är det bara att passa på. Såå skönt när dom är över. Helt genomkörd liksom.
ooh, massa bra förslag. Tack =) dessa ska jag genast ta och skriva upp. Toppen att ha massa sådant på lager....

Nej, håller med. Sådana måste jag också ha sällskap på, annars orkar jag inte =). Bra kämpat iaf, och tack en än gång =)

kramar
Mari

2013-07-30 @ 13:15:43
URL: http://semmla.shapemeup.se
Postat av: Sandra

Sv; Tack tack :) På Friskis & Svettis.

Svar: Sv. :) Okej. I sthlm?
Mari

2013-07-30 @ 17:02:18
URL: http://www.sandrawest.shapemeup.se
Postat av: Sofia

Härligt. Intervaller är riktigt bra. Verkligen något jag borde få in i min träning, men det är svårt när man egentligen inte tycker det är så kul. ;)

Svar: Ja, dom är riktigt bra. Man känner stor skillnad, snabbt och det gillas ju :) men ja, dom ska ju som sagt få plats i schemat också, vilket lätt faller bort =)
Mari

2013-07-30 @ 17:19:15
URL: http://lifeaccordingto.blogg.se/
Postat av: Karin O

Älskar intervaller, vilken endorfinhöjare det är!

Svar: Håller med. Riktigt bra med energi får man = )
Mari

2013-07-30 @ 18:03:52
URL: http://kakansemlanoliven.se/
Postat av: Alexandra

Usch ja, ordet intervall får mig att rysa. Samtidigt som jag ju tycker så mycket om det. Efteråt!

Idag blev det intervaller hos mig med i regnet. Pissjobbigt, rent ut sagt. Men det som inte dödar, det härdar. Nu är det slut på mysjoggar á la semesterträning!

Sv: Med mig är det bra. Trött efter väldigt mycket jobb bara. Och armbågen har läkt ihop igen, nu är det snart på'et igen! ;)

Svar: haha håller med, denna hatkärlek vet jag inte riktigt i vilket fack jag ska stoppa den i. Men ja, efteråt.....den känslan är obetalbar :)
Läste precis det, underbart bra jobbat. Riktigt bra intervaller !!

Skönt att du och armbågen mår bra =)
Mari

2013-07-30 @ 19:13:31
URL: http://hejklassiker.blogg.se
Postat av: fight4fit

Ohh, hatar intervallträning, haha! Sen så borde jag nog lära mig att älska det. För som du säger, är det ju sjukt bra träning!

Svar: Hehe ja, det finns nog inget mellanting när det kommer till att tycka om intervaller. På eller av liksom =) Men försök få in det, sjukt bra. kram
Mari

2013-07-31 @ 00:45:58
URL: http://www.fight4fit.se
Postat av: Lovisa

Jag är också en periodare och hat en hatkärlek till intervaller ;) Men min favoriter är klart backintervaller och kan lova att de har förbättra mina tider på plan mark med hästlängder!

Svar: Sv. Mm, visst är det så. Jag var riktigt duktig att lägga in intervaller i schemat före sommaren, och då märkte jag enorma skillnader, på som du säger, löpningen på plan mark.. så ja, det finns ju bara positiva ord att säga om intervaller... egentligen =)
Mari

2013-07-31 @ 07:45:57
URL: http://loovis.blogg.se/
Postat av: Crazylicious

Sv: Jag brukar få mail om dina svar, men kommer inte ihåg/orkar/hinner tyvärr inte alltid gå in och kolla dem... :P

Svar: Sv. Hehe okej, ingen fara. Ville bara se om dom kommer =)
Mari

2013-07-31 @ 08:13:29
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Emma

Ja, det är bra att ha lite idéer på lager. Speciellt när man känner att man behöver något nytt för att få ny inspiration/motivation. Just nu verkar ju du inte behöva det där emot, jäklar vad du kör. UNDERBART :D

Svar: Sv. Sådant är alltid bra !!! Så släng ur dig om du har fler idéer :) Hehe ja, jag är inne i ett riktigt flow, löpningen går super och vikterna på gymmet blir tyngre. Precis som jag vill ha det, och jag njuter. Så skönt att kunna satsa nu på semestern också, det är ju nu energin finns :) kram fina du
Mari

2013-07-31 @ 14:02:00
URL: http://semmla.shapemeup.se
Postat av: Crazylicious

Det gör dem, men kollar ofta mailen i mobilen men tyvärr är det lite krångligt att svara på kommentarer via den så så struntar jag i det och sedan, poff, så är det bortglömt :P Hahaha. Kram!

Svar: Haha, ingen fara... :)
Mari

2013-07-31 @ 14:31:10
URL: http://crazylicious.shapemeup.se
Postat av: Emma Vuckovic

Hej! Läser ofta din blogg och gillar den verkligen :-) Är dock dålig på att kommentera....
Men tänkte iaf berätta att jag blev så peppad & sugen på att köra intervaller efter jag läst detta! Ställde in min runkeeper på intervaller (efter varje km körde jag snabb fart 500 m) i 6 km. Sen var det ju "bara" 4 km kvar till en mil så tog det som nedjoggning. Därmed var mitt rekord på milen slagit (47,56)
Tack för bra inspiration :-)
Hälsningar Emma

Svar: Men vad glad jag blir, alltid kul att inspirera, och det är ju lite därför jag skriver =) Kul att du kikar förbi, och var inte seg med att kommentera, så kul att konversera med människor =)
Shit, hur bra som helst. Grattis !! Rekordtid, riktigt imponerande... Springer du ofta ?! kramar fina du
Mari

2013-08-01 @ 13:44:37
Postat av: Emma Vuckovic

Tack =) Jo jag springer/tränar några gånger i veckan. Som du skrev är det ju som terapi, egentid & en lisa för kropp och själ! Och som Anna (trend och träning) skrev är det perfekt att avreagera sej med löpning när barnen varit extra gnälliga eller om man själv är på dåligt humör =)
Ska springa tjejmilen för första gången i år men har varit med på Gbg-varvet 2 gånger & är anmäld till 2014 också.
Jag ska försöka skärpa mej och kommentera lite oftare!
Ha en bra dag!

Svar: Men precis, läste hennes inlägg om det igår. Riktigt bra skrivet !! jag brukar ofta springa när jag behöver vara ensam ibland, bor man tillsammans med någon så är det inte alltid så enkelt att få den där egentiden.
Hur bra som helst ju. Är impad som sagt =) Jag ska också springa Tjejmilen i år, samt Tjurruset i Karlstad. Kramar
Mari

2013-08-02 @ 08:02:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0