Stretcha, ska man eller ska man inte?

Många tycks vara överrens om att stretching är något man inte behöver utföra, om man har god (läs:normal) rörlighet i samtliga muskler. Vilket många över ungdomsåren inte har. Dessutom ska man stretcha lagom, för överrörlighet kan leda till skador och annan smärtproblematik. Att stretcha efter träningen har visat att många inte får någon träningsvärk, medan vissa inte känner någon större skillnad. Men vad är rätt, egentligen? Finns det människor som är över ungdomsåren som har fullgod rörlighet i alla muskler?
 
Man ska självklart utgå ifrån vad som är bäst för sin egna kropp, men i detta fallet vill jag veta hur ni resonerar/gör? Stretchar ni regelbundet, eller bara ibland? Om ni stretchar, när stretchar ni i sådana fall?. - Personligen gör jag det mer sällan än vad som egentligen är bra tror jag (utifrån vad min kropp säger), så har ni några underbara tips att komma med, som skulle få mig att göra det lite mer regelbundet så tar jag gärna emot dom.....
 
En liten notis.: - Visste ni att det ofta råder en viss skillnad i rörlighet, på vänster respektive höger sida av kroppen? Är skillnaden alltför stor kan det påverka din teknik i träningen negativt... Tänk på det när du väljer bort rörlighetsövningarna i din träning.
 
 
 
 
 
 
 
/ M A R I
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: frubalken.blogg.se

Jag har en stor överrörlighet i flera leder och även problem med att knäskålar hoppar ur led (har gjort en operation för det) så jag stretchar inte i onödan. Faktiskt jag gör det aldrig.. men sen om det är bra eller dåligt vet jag inte riktigt.

Svar: Sv. Nej då ska man vara försiktig. Jag tror som sagt att man måste lyssna på vad som är bäst för sin egna kropp, vilket man alltid ska göra. Men om man precis som du, är överrörlig så kanske man ska vara ännu mer uppmärksam på vad kroppen säger. Speciellt när det gäller stretching.
Mari

2013-08-18 @ 09:35:57
URL: http://frubalken.blogg.se/
Postat av: Karin O

Själv stretchar jag aldrig:)

Svar: ;) inte jag heller... typ aldrig..
Mari

2013-08-18 @ 14:28:57
URL: http://kakansemlanoliven.se/
Postat av: Elin Wiik

Jag skulle nog behöva stretcha betydligt mer!

Svar: Sv. Tror vi är många som skulle behöva det, men ja... det är enkelt att strunta i det.
Mari

2013-08-18 @ 21:46:51
URL: http://ewiik.blogg.se
Postat av: Emma

Jag är dålig på att strectha. Och har blivit sämre på det (dåligt inflytande från sambon tror jag, har blivit sämre på stretching sedan vi började träna ihop..:P, fast nu tränar jag ofta själv o skippar den ändå). Däremot yogar jag ju en del numer, vilket gör att jag får rörlighetsträningen :) Där kan man verkligen märka skillnader mellan höger och vänster sida av kroppen kan jag lova! :)

Sedan jag fick problem med löparknät har jag dessutom blivit mer noggrann med stretch av framförallt framsida och utsida lår, då det ska kunna hjälpa :)

Annars är jag nog en sån person som stretchar när jag har träningsvärk, för att det känns som att det ska gå över snabbare då ;) Men jag tror att jag är rätt rörlig (tack för den genen), men jag vet ju att man alltid kan bli bättre. För man blir ju bra på det man tränar på :)
Kramkram

Svar: Sv. Haha, du är rolig du. Men yoga är ju bra, så det är ju toppen att du får in det i schemat. Önskar att jag också gjorde något liknande. Hm..måste försöka få in det !!
Men det är bra, och det hjälper. Så fortsätt med det =)

Jag brukar också stretcha när jag har träninsgvärk, vilket jag tycker är förbaskat skönt.. :) men rörlig i allmänhet, nja...det vet jag inte om jag är haha =).

kramar
Mari

2013-08-18 @ 22:37:54
URL: http://semmla.shapemeup.se
Postat av: fight4fit

Jag är överrörlig i framförallt axlar så jag stretchar aldrig överkroppen. Mina ben, rumpa och höftböjare är däremot väldigt stela och behöver en komma-i-gång-stretch innan jag ska köra till exempel knäböj. Sen vet jag inte egentligen om det är bra eller dåligt men försöker helt enkelt göra det som "känns bra" :)

Svar: Sv. Då ska du absolut vara försiktig. Överrörlig kommer jag nog aldrig bli, tvärtom tror jag =) haha.
Ha en bra dag nu =)kraaam
Mari

2013-08-18 @ 23:50:28
URL: http://www.fight4fit.se
Postat av: Crazylicious

Efter att jag skrev ett inlägg om stretch i våras har jag praktiskt taget slutat stretcha, haha. Forskade runt och läste massor och insåg att hey, det spelar inte så stor roll. Så numera gör jag det bara då jag känner att jag behöver avkopplingen, men aldrig i samband med träningen faktiskt. Kan stretcha lite på jobbet, lite i soffan etc :)Min högra höft är grymt mindre rörlig än den vänstra sidan. Men min högra armbåge är så mycket mer rörlig än den vänstra att jag oftast får ont när jag promenerar eftersom armbågen klickar och böjer sig för långt bak när jag kommit upp i fart :P (du vet när armarna hänger med i farten, haha)
Kram och hoppas att du får en fin dag!

Svar: sv. Haha den är bra :). Toppen !!! Jag stretchar likt dig, när jag känner att jag har behov av det. Annars typ aldrig. Ibland kan jag unna kroppen en lång stretch framför tv:n någon kväll, men ja.... det kanske borde vara mer ofta. Men men, man får lyssna på kroppen och känna av =) kramar
Mari

2013-08-20 @ 08:42:23
URL: http://crazylicious.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0