Dåliga vanor och ordet "förbjuda" !!

Ibland är det små, vid en första anblick obetydliga synder, som bromsar viktnedgången.

Jag är inte den som gillar ordet "förbjuda", för jag tror saker och ting bara blir värre när man går in i ett "förbud-tillstånd". Försöker man äta hälsosamt och få in ett par träningspass i veckan är man på en god väg, men nedanstående text är jag faktiskt beredd på att hålla med. Är det just viktminskning man är ute efter så måste vissa ätbara saker tas bort, det vill säga, förbjudas. Och kanske får man lägga till ett extra träningspass också...



En liten förändring i de dagliga rutinerna kan få allvarlig inverkan på vikten. Ofta handlar det om förändringar som inte är direkt relaterade till viktnedgången. Det kan vara ett nytt jobb som gör att vägen till och från arbetet blir kortare, en ny vana att ta en caffè latte med väninnorna eller något helt annat.

Lösning:
Om viktminskningen avstannar efter en period då kilona rasat, är det en bra idé att sätta sig ner och gå igenom dagsrutinerna. Skriv upp vad som händer under dagen – försök få med allt. Genom att dokumentera all fysisk aktivitet och allt du äter får du möjlighet att reflektera över om något förändrats sedan du började med viktminskningen.

Har något förändrats?
Ta också en titt en vecka eller fjorton dagar tillbaka i tiden. Har perioden präglats av onormalt stort socialt umgänge, långa arbetsdagar med förskjuten måltidsrytm eller försummad träning? Eller har det varit så dåligt väder att du inte haft lust att träna.

Ofta finns det en förklaring till att vikten inte längre minskar i samma takt som tidigare. När du kommit så långt gäller det att hitta en lösning. Det räcker kanske att strukturera upp vissa punkter, eller kanske behöver du helt enkelt tänka till och välja en ny strategi med mer motion eller mindre portioner för att kompensera aspekter i vardagen som du inte kan ändra på.


Vad tycker ni om ordet "förbjuda?"





/ M A R I


Kommentarer
Postat av: Melissa - Livet i ett Fängelse!

jag håller med dig, dessa dieter, träningsprogram och allt som finns som sätter en i en liten karton tror jag inte ett dyft på. Kanske i korta stunder funkar de men sen då, hela livet hur kul är de att leva med att ständigt kretsa kring maten, kolla och räkna vad de är.

Gått ner 13 kg nu utan dieter eller gym, allt som krävs är ju att man bara äter förnuftigt och tänker efter innan man gör något. Man får ju äta en chipspåse men de är ju inte som livsnödvändigt att göra det tex

2012-03-13 @ 15:37:06
URL: http://lavali.blogg.se/
Postat av: Lissen

Ordet förbjuda, kan säkert ha motsatt effekt.

Bättre att få motivation och pepping.



Ha en fin vecka, kram Lissen

2012-03-13 @ 16:10:28
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Elena

Jag måste nästan "förbjuda" för mig själv, annars skulle jag äta alldeles för mycket av det goda. :)

2012-03-13 @ 17:32:16
URL: http://ellisono.blogg.se/
Postat av: Melissa - Livet i ett Fängelse!

Svar:

ja sunt förnuft kommer man långt på när de gäller vikt, och ja att må bra rent allmänt egentligen. När allt kommer om kring så blir man vad man äter, trött, glad, deppig, etc tittar man på maten så säger den mycket :)

2012-03-13 @ 22:50:40
URL: http://lavali.blogg.se/
Postat av: Marie

Tyvärr blir jag i fjällen över påsken, är högsäsong där då! Önskar jag fick vara hemma o mysa dock :)



Hur ser det ut för dig då? Hemma vila i påsk?



För mig blev de inga tränings kläder.. men väl mycket annat shopping hehe

2012-03-14 @ 13:28:13
URL: http://hemmahosmarie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0