Det där med vätska under sommaren !!

Av egen erfarenhet så uppskattar jag verkligen att läsa det som nedan står, för jag är faktiskt riktigt dålig på att dricka vatten, oavsett om det är stekhett ute eller en kall vinterdag. Ja, för dricka vatten eller annan vätska bör vi göra, oavsett väder. På arbetstid ber jag faktiskt en kollega påminna mig om att dricka, annars vet jag att en otrevlig huvudvärk väntar på eftermiddagen. Jag måste försöka skärpa mig, eftersom jag tränar så pass mycket också...
 
Nu vänder sig den här texten speciellt till oss som tränar mycket, men som jag skrev, oavsett väder eller icke träningsdagar så är det viktigt att få i oss vätska..
 
 
I sommarvärmen svettas vi mer. Under heta dagar är det extra viktigt att ha vätska med på löpturen om den varar längre än en timme. Här förklarar vi lite mer om varför vätska är så viktig och hur du enklast får med dig den på nästa pass.
 
Det finns mängder av mätresultat som visar att även en måttlig vätskebrist sänker vår prestationsförmåga. Men exakt hur många procent vätskebrist som påverkar kroppen negativt beror på vilka faktorer man mäter.
 
Därför är det svårt att ange ett exakt mätvärde. Det som händer i kroppen när man har vätskebrist är bland annat att blodet blir tjockare och därför mer trögflytande. Hjärtat måste då arbeta mer, vilket innebär att pulsen höjs och att tröttheten kommer fortare.
 
Andra negativa effekter är att musklernas kontraktionsförmåga försämras och att ämensomsättningen minskar. Kroppen kan visserligen klara en viss vätskebrist, men får då alltså arbeta hårdare.
 
Det första tecknet på vätskebrist är givetvis törst, men efter 50-årsåldern minskar törsten och då är det bra att vara lite extra uppmärksam på tecken som trötthet, muskelsvaghet, huvudvärk, yrsel och illamående.
 
Den som blir akut uttorkad, ofta med symptom som förvirring, blekhet och svimningsattacker behöver vård, men det är inte vanligt förekommande på träning, utan inträffar främst vid tävlingar under heta sommarperioder när även nattemperaturen överstiger 20 grader.
 
I sammanhanget är det samtidigt viktigt att påpeka att man inte ska överdriva sitt vätskeintag. För mycket vätska kan laka ur kroppen på viktiga elektrolyter som kalium och natrium, vilket kan leda till hyponatremi (vattenförgiftning), som är ett livshotande tillstånd.
 
Om du druckit för mycket – eller för lite – är det viktigt att ersätta de vätske- och mineralreglerande elektrolyter som du förlorat. Det kan du göra genom att blanda ett par portionspåsar salt i vattnet eller välja en sportdryck som innehåller elektrolyter.
 
Hur mycket man svettas är individuellt, men snittet ligger på 1,5 liter vatten per timme löpning under sommaren. Däremot bör man inte dricka mer än 5–6 deciliter i timmen (kroppen kan inte ta tillvara mer), vilket innebär att man bör kompensera eventuell vätskeförlust också efter löppasset.
 
Om du vill försäkra dig om att du får i dig tillräckligt mycket vätska kan du väga dig före och efter träningspasset. Den vikt du förlorat i gram är vätska du förlorat i milliliter. Drick då en och en halv gång så mycket vätska efter passet. Har du gått ner 100 gram ska du alltså dricka 150 milliliter vätska.
 
www.runnersworld.se
 
 
 
/ M A R I
 
 

Kommentarer
Postat av: traderare

Hej fina! kika gärna in min blogg och fynda massor, tror inte du kommer ångra dig;) ha en bra dag!

2012-07-09 @ 13:54:25
URL: http://traderare.blogg.se
Postat av: Clara Ringqvist

Bra inlägg!

2012-07-09 @ 15:47:30
URL: http://clararingqvist.blogg.se
Postat av: Clara Ringqvist

Bra inlägg!

2012-07-09 @ 15:47:39
URL: http://clararingqvist.blogg.se
Postat av: Clara Ringqvist

Bra inlägg!

Svar: SV. Tackar :) mycket viktigt, för oss alla..
Mari

2012-07-09 @ 15:47:43
URL: http://clararingqvist.blogg.se
Postat av: Sabina

Du är jätte duktig på att skriva :)

2012-07-09 @ 16:03:03
URL: http://sabinaadeline163.blogspot.se/
Postat av: Jasmin - The dream of being famous!

Hejsan vad har du för planer resten av sommaren? :)
-
Du kanske kommer strunta i detta nu men jag kan åtminstone försöka... Min dröm har alltid varit att bli en skådis och äga ett klädmärke som är större än HM (som är väldigt stort) men man måste ju ta små steg i taget just därför vill jag att min blogg ska bli stor, väldigt stor! Så kolla gärna in mina kategorier och läs runt i bloggen lite. Vem vet du kanske gillar min blogg? :)
-
Kommentera det på min blogg annars får jag ju aldrig ett svar på frågan! :P (allt det där med den nya blogg.se designen och så :) )

2012-07-09 @ 16:48:22
URL: http://jaasses.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0