När du väljer löparskor !!

Är du osäker på vilken typ av sko du ska välja?
Här nedan följer några saker du kan tänka på när du väljer.



Vilket typ av löpsteg du tar är väldigt individuellt. Alla har olika typer av löpsteg; framfotslöpare sätter i främre fotbladet först och behöver en sko med bra dämpning fram. Hällöpare sätter tvärtemot i hälen först och behöver extra bra dämpning i hälen.

Det finns flera olika typer av dämpningar, förutom en mellansula i dämpande material, har skorna en dämpning i antingen gas, luft eller gel. Dämpningarna går att kombinera i både häl och framfot.


Snedbelastning
Detta löpsteget är också vanligt, därför finns det skor med olika typer av förstärkningar för att öka stabiliteten.
Som konsument blir man lite villrådig med alla uttryck men det är viktigt att känna sitt löpsteg för att hitta rätt typ av sko. Vilket typ av löpsteg vi har avgörs hur vi sätter ner foten och skjuter ifrån.

Pronation- 85% av alla löpare, med det menas att man sätter ner utsidan av hälen men rullar diagonalt över och skjuter ifrån med insidan. Hälsenan är lutad inåt.

Supination- Mindre vanligt och vid supinering fortsätter foten efter isättningen att "rulla" längs fotens utsida under hela frånskjutet.

Neutralt löpsteg innebär att man inte lutar åt något håll utan hälsenan är rak.

Du kan titta på dina gamla löparskor för att se vad du har för löpstil (kolla hur och var sulan har slitits), eller så går du till närmaste sportbutik och frågar.

Springer du på asfalt eller i skogen?
Vilket underlag du springer på kan också vara avgörande för valet av joggingsko. Om du kommer att springa mest på asfalt är det lämpligt att ha en sko med bra dämpning. Springer du däremot i terräng är ett grovt sulmönster och en tålig ovandel att tänka på.


Ut och välj skor med omsorg nu. Ett par skor som passar DINA fötter är dem BÄSTA skorna. Lycka till !!










/ M A R I



Kommentarer
Postat av: Carro

usch, jag pronerar, och det är iiiinte alls bra. hehe. Och inte snyggt heller för den delen. Man sliter alla skor helt fel också :P



Jadå jag har sovit gott. du med ? :)

2012-01-23 @ 08:42:36
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: jojo

Hej!



jag blev medlem på double för några månader sedan och har tjänat över 5000 kronor

på att endast uppdatera min blogg. kollar du in på min blogg ser du ett inlägg med en länk till en hemsida som nu gjort det möjligt för oss alla stora och små bloggare att tjäna pengar. jag har ungefär 50 besökare om dagen och får cirka 200 kronor om dagen för det. för varje inlägg du gör får du 25 kronor. klicka på länken i mitt inlägg och bli medlem du med! har du frågor eller funderingar så kan du skicka en kommentar till mig eller maila mig på [email protected]



hoppas du får en underbar måndag.



kram jojo.

2012-01-23 @ 13:05:01
URL: http://jbsoul.blogg.se/
Postat av: Molly Bergström, UPPSALA

Hoppas du får en härlig måndag och en bra start på nya veckan :)

2012-01-23 @ 13:06:24
URL: http://mooollys.blogg.se/
Postat av: jojo

Hej!



jag blev medlem på double för några månader sedan och har tjänat över 5000 kronor

på att endast uppdatera min blogg. kollar du in på min blogg ser du ett inlägg med en länk till en hemsida som nu gjort det möjligt för oss alla stora och små bloggare att tjäna pengar. jag har ungefär 50 besökare om dagen och får cirka 200 kronor om dagen för det. för varje inlägg du gör får du 25 kronor. klicka på länken i mitt inlägg och bli medlem du med! har du frågor eller funderingar så kan du skicka en kommentar till mig eller maila mig på [email protected]



hoppas du får en underbar måndag.



kram jojo.



( se inte det här som ett spam mail utan mer som en möjlighet för dig att gratis tjäna pengar )

2012-01-23 @ 14:00:34
URL: http://jbsoul.blogg.se/
Postat av: Carro

Hejsan!



Jag fick en utmärkelse i min blogg & skulle ge den vidare till några personer och jag valde DIG bland annat. Dels för att du har en jäkligt bra blogg, men oxå för att du är så jäkla duktig på att kommentera och peppa, oavsett om det gäller träning, mat eller bara helt vanliga vardagliga saker :)



http://carrostraning.blogspot.com/2012/01/en-liten-utmarkelse.html



KRAM!

2012-01-23 @ 15:33:02
URL: http://carrostraning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0