Är du lite nervös för det kommande loppet ??

När du springer ett lopp för första gången kan jag med all säkerhet säga att era närver är på helspänn, för hur ska det egentligen gå?????? Därför tänkte jag bjuda på några tips som kanske lugnar er ett hekto....


Ska jag springa tävlingsbanan innan tävlingen ?
-> Ja, om det är möjligt. Erfarenhet ger större säkerhet. Om du känner till banans backar, kurvor och utförslöper i förväg är det lättare att planera loppet. Och om du hela tiden vet var du befinner dig i förhållande till målet så vet du också när det är dags att börja springa lite fortare.

Alla kommer märka att det här är min första tävling !
-> Det är ingen som bryr sig. Men det är i positiv bemärkelse. Löpare stöttar varandra. De vill bara dela glädjen i att löpa tillsammans med andra löpare. Stämningen brukar överlag vara lättsam och det är lätt att knyta nya kontakter. Du kommer heller inte vara ensam; det kommer finnas många löpare i loppet som gör sin första tävling.

Tävlingsnerver (tänk positivt)!
-> Nervositeten är en omedveten reaktion på stress, men du kan träna dig i att kontrollera nervositeten. När du börjar känna dig nervös, upprepa meningar för dig själv som till exempel; "Jag ska starta lugnt, jag ska springa för att ha roligt, jag har full kontroll." Ha gärna flera positiva mantran på lut som du kan ta till när du känner fjärilar i magen.

Information Runners World





/ M A R I


Kommentarer
Postat av: Johanna

Sånt väder hade vi i går! :)

2011-05-25 @ 22:10:12
URL: http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0