Paris


Bild tagen från balkongen på hotellrummet...




Resan började redan när vi tog oss ner till Skavsta, på fredagen med andra ord. Vi anlände till hotellet där nere vid 22-tiden, och därefter var det raka vägen i säng.  Klockan 03.00 ringde alarmet, och vid 04.30 satt vi och mumsade i oss hotellfrukosten, men att få i sig frukost den tiden var inte det lättaste. Planet till Paris lyfte vid 06.30, och vid 09-tiden landade vi. (allt gick som planerat)   Paris here we come !!!!!

Dag 1 (lördag) 
När klockan var ca 11.00 kom vi fram till Hotellet, som var alldeles fantastiskt fint. Vi checkade in, lämnade väskorna på rummet och sedan begav vi oss ut. Eftersom vi hade en lång dag framför oss bestämde vi oss för att ta en turistbuss runt stan, och kolla in alla typiska "parismonument" som man bara måste se när man är där. Jäklar vad fint allt är !!! Eiffeltornet, Hotel des invalides, Notre Dame, Operan, Triumfbågen, Da vinci code och MYCKET annat hann vi med att se under turen.  Det som är bra med dem turerna är att man kan hoppa av vart som hellst, (för att hinna se massa annat) och senare hoppa på bussen igen.... Vilken tur att vi anlände tidigt till Paris, för vi hann verkligen se MASSOR denna dagen. Lovely !!!  Senare på eftermiddagen tog vi en tupplur på rummet, för att sedan gå ut och äta. (man blir rätt trött av att vara turist, plus en vääldigt tidig morgon.)  Efter kvällens middag och lite shopping gick vi tillbaka till hotellet,  vi båda var sjukt trötta efter att ha varit vakna i 19 timmar.  Sleep tight..

Dag 2 (söndag) Parisresan var en affärsresa för Peter egentligen, så en stooor mässa var söndagens sysselsättning. Ingen höjdare för mig kanske, men vad att göra.. Vi spenderade 6 timmar på mässan,  och jäääklar vad jag hade ont i fötterna sedan. På kvällen gick vi till Hard Rock Café, där det var ööös vill jag lova :). God mat och dryck förgyllde vår kväll. Även denna kväll blev tidig,  trötta var bara förnamnet för vad vi var. Men dagen var i allmänhet väääldigt bra.

Dag 3 (måndag) Måndagen spenderade vi på stan, för att kolla in alla gigantiska shoppinggallerior som finns.. Galleriorna vi besökte under dagen var nog de största jag någonsin sett. Helt fantastiskt vackra !!!!  Tänk er ett 4 vånigshus med bara massa kläder, smink, inredningsprylar, parfymer, smycken osv osv osv.(Ett himmelrika för oss tjejer ;)  Taken var gjorda av guld, och istället för "vanliga" fik fanns det barer där man kunde sätta sig ned och dricka champange... Hur låter inte det ?! :)  :)    Vi flanerade runt i olika butiker hela dagen,  liite shopping blev det också. Men inte alltför mycket dock, för banne mig vilka priser det var. Men bara att ha sett galleriorna gjorde mig nöjd.  På kvällen blev det en trerätters middag,  på en "finare" restaurang och sedan åter till hotellet. Vi somnade ovaggande även denna kväll.

Dag 4 (tisdag) Sista dagen med andra ord, och vi hann inte med mer än att äta frukost och packa ihop allt. Sedan tog bussen oss ut till flyplatsen. Vid 15.00 landade vi i Sverige igen, efter en underbar resa.  Vi hann med en middag i stockholm, hos Peters bror innan vi gasade hem till Norrland igen.

Vår resa har varit riktigt bra, och jag kommer med all säkerhet resa tillbaka till Paris. Jag har verkligen fått mersmak :). Men banne mig vad Fransmän är vrånga, många vääägrar verkligen att prata engelska. I många fall av tio så gick det inte att föra en "vanlig" konversation med någon, för antingen kunde dom INGEN engelska alls, eller så vägrade dem helt enkelt. Dom pratade Franska, fast vi förklarade ett flertal gånger att vi inte förstod. Men i största allmänhet är människorna väldigt trevliga där,  och väldig gästvänliga. (bara man hamnar på rätt ställe). En till sak,  människorna där har verkligen klass. ALLA klär sig snyggt, alla vet hur man beter sig,  staden är fantastiskt vacker, och ren. Och på tal om klass, vilka JÄKLA bilar dom kör :P. Me like !!!!  Aja, nu ska jag sluta babbla. Jag har i alla fall haft det underbart :).

Vädret på resan har varit mulet,  men inget regn som tur var. (så vi har inget att klaga över) Graderna har snittat på ca plus 14. Skönt med lite vårkänslor hurrni  :)

Jag har säkert glömt att berätta något, men er som jag kommer att träffa inom den närmasta tiden får nog veta allt, i detaljer :). ( svårt att förklara allt i ord ). Håll utkik, för i nästa inlägg kommer massa bilder :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0